اسکلت کلبه سوئیسی

جایجرااطراحی و ساخت اسکلت کلبه سوئیسی یکی از انواع مدل‌ها  ییست که در سال‌های اخیر طرفداران بسیار زیادی نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان پیدا کرده است و در ایران بسیاری از افرادی که به دنبال ساخت ویلاهای سریع جذاب و قابل دسترس هستند، این سبک از سازه ‌ها را برای خود انتخاب نموده و برای اقامت و یا تفریحات خود آن را در نظر می‌گیرند. چه بسا بسیاری از افرادی که در حال شهرک سازی‌های اقامتی در مناطق مختلف هستند نیز به دلیل جذابیت‌های این نوع ساختمان ها و کلبه‌ ها آنها را برای شهرک سازی خود انتخاب می‌ کنند.

مراحل ساخت کلبه سوئیسی

مراحل اجرای اسکلت کلبه سوئیسی همانطور که اشاره کردیم ساده‌ تر از سایر متریال‌ها و ساختمان‌ ها ساخته خواهد شد، چرا که بسیاری از موارد آن به صورت پیش ساخته می ‌باشد و تنها در موقعیت مناسب بر روی یکدیگر سوار می‌شود.

ساخت ویلا سوئیسی به شرح ذیل است:

طراحی سازه مورد نظر
قراردهی پایه‌ها در مکان مناسب برای نصب
نصب اسکلت بندی ساخته شده
نصب روکش‌های سقف و عایق بندی های مناسب
انجام کارهای دکوراسیون داخلی

نمونه عکس های اجرای کلبه سوئیسی توسط تیم حرفه ای سقف گستران

 

مصالح مورد نیاز برای ساخت کلبه سوئیسی

یکی از محکم ترین سازه ها قاب A یا همان کلبه سوئیسی است که اسکلت آن به سادگی از یک ردیف مثلث تشکیل شده است. پایه های مثلث تیرچه هایی هستند که کف را نگه می دارند و اضلاع آن تیرهایی هستند که دیوارها و سقف ترکیبی را نگه می دارند. سادگی ساخت و ساز و هزینه نسبتا پایین آن را به انتخابی محبوب برای کلبه های چوبی تبدیل کرده است. باید توجه داشته باشیم که برای کف و سقف از عایق های مناسب و ورق های گالوانیزه مناسب استفاده کنیم. همانطور چوب های مصرفی نیز باید باید از نوع مرغوب استفاده شود تا بتوان عمر بیشتری برای کلبه سوئیسی مورد نظر متصور شد.

مزیت‌ های ساخت کلبه سوئیسی

ساخت کلبه‌های سوئیسی و کلبه‌ های چوبی دارای مزیت‌ های بسیار بالایی هست. به طور مثال می‌توان به به موارد زیر اشاره کرد:
ساخت سریع
جذابیت بصری
فرسایش کمتر
هماهنگی با طبیعت
هزینه پایین‌تر در مقایسه با سایر شرایط ساخت

نقشه ساخت کلبه سوئیسی

نقشه ساخت اسکلت کلبه سوئیسی ها عموما از پیش طراحی شده می باشد و تغییرات کلی در آن داده نمی شود مگر در موارد خاص.
رایج ترین شکل نقشه ساخت کلبه سوئیسی به صورت متساوی الاضلاع است که تیرچه ها و تیرها از نظر طول مساوی هستند و در زوایای 60 درجه نسبت به یکدیگر قرار می گیرند. با این حال، می‌ توانید از زوایای مختلف برای تغییر شکل استفاده کنید. یک قاب A را می توان تقریباً با هر اندازه ای به سادگی با تغییر تعداد مثلث ها و ابعاد آنها ساخت. اگر قاب A شامل یک اتاق زیر شیروانی است، آن را باید با پله ها یا نردبان و نرده های محکم تهیه کنید.سطح اصلی کلبه را بر روی همان پایه سازه اصلی باید قرار داده شود.

نقشه ساخت کلبه سوئیسی

مسلما جهت اجرای کلبه سوئیسی همانند دیگر سازه ها به یک پلان از موقعیت و یک نقشه از سازه نیاز میباشد. در طراحی کلبه های چوبی اصولا ابتدا پلان اولیه تهیه و در مرحله دوم نقشه کلبه با توجه به درخواست و سلیقه کارفرما در دست طراحی قرار میگیرد.

نکات مهم در طراحی کلبه سوئیسی

شیب تند سقف این سازه برای اطمینان از زهکشی مناسب برف و باران ضروری است. شیب تند همچنین باعث میشود که داخل آمدگی در کلبه به وجود بیاید که در ملاحظات طراحی مهم است. سقف‌های کلبه سوئیسی قابلیت تامین نور طبیعی زیاد در داخل خانه را دارند، زیرا راس سقف به اندازه کافی بلند است و سقف شیب دار کناری اجازه می‌دهد نور خورشید با تعبیه چند پنجره به داخل خانه وارد شود.

اسکلت این سازه به سادگی از یک ردیف مثلث تشکیل شده است و پایه های هر قاب مثلث توسط اتصال دهنده به کف فونداسیون متصل میشود. اضلاع این فریم ها پوشش سقف شیبدار و سقف داخلی را نگه میدارند. همچنین در اجرای این نوع سازه هر سبکی از فونداسیون می تواند مورد تایید باشد.

رایج ترین شکل در طراحی متساوی الاضلاع است – تیرها از نظر طول مساوی هستند و در زوایای ۶۰ درجه نسبت به یکدیگر قرار می گیرند. با این حال، می‌توان از زوایای مختلف برای طرح کلی استفاده کرد. مثلا جهت داشتن حداکثر شیب قابل قبول میتوان اضلاع را به الگوی متساوی الساقین با شیب ۶۸ – ۷۰ در نظر گرفت. این سبک از الگوی مثلث بیشتر برای کلبه هایی با نمای شیشه ای به همراه لابی با ارتفاع کامل انتخاب میشود.

جهت رسیدن به یک طرح کلی و اصولی، طراح باید محدودیت های پیش رو در نقشه ساخت کلبه سوئیسی را در نظر بگیرد. به عنوان مثال حین افزایش ارتفاع با کاهش قائده برخورد میکنیم و این امر میتواند در ادامه پروژه در بحث جاگذاری پله گردان، ایجاد تراس و طبقه دوم تاثیر گذار باشد.

طراحی داخلی کلبه سوئیسی

طراحی داخلی کلبه سوئیسی می تواند کاملا متفاوت با یکدیگر باشد زیرا بر اساس متراژ و نوع سبک و سیاق مورد نظر می توان به راحتی آن را با یک طراحی داخلی مناسب آراست .البته باید در نظر داشته باشیم که این نوع از سازه ها هیچ سنخیتی با سبک کلاسیک و نئوکلاسیک ندارند در نتیجه بهتر آن است که از این نوع سبک ها به طور کلی دوری کنیم. در ازای آن استفاده از سبک های مینیمال، مدرن، بوهمیایی و رستیک در این نوع از سازه ها بسیار رواج دارد. در نتیجه برای طراحی داخلی کلبه سوئیسی می توانیم با توجه به فضای موجود ،نیازهای مورد نظر و علاقه افراد طرحی خاص و جسورانه برای آن ارائه کرد.

ابعاد کلبه سوئیسی

ابعاد کلبه های سوئیسی با توجه به نوع کاربری مدنظر شما متفاوت است. اگر فقط برای خودتان تنها میخواهید که از 10 متر مربع شروع می شود، اما اگر برای خانواده می خواهید می توانید متراژ آن را از 25 متر مربع به بالا بگیرید. اما در مجموع یک کلبه سوئیسی به مساحت 35.49 متر مربع است. (قاب A) متراژ مفید این نوع کلبه ها 41.65 متر مربع با 7.7 متر تراس دوبلکس است. دیوارها و قسمت های مختلف این سازه در کارخانه با ماشین آلات حرفه ای تولید می شود.

قیمت ساخت کلبه سوئیسی

برآورد هزینه‌ های ساخت کلبه سوئیسی می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد و از جمله این عوامل می‌ تواند شامل:
نوع چوب مورد مصرف
ایرانی یا خارجی بودن چوب‌ های مذکور
نوع متریال عایق‌ بندی ساختمان
متراژ کلبه سوئیسی
ساخت استخر و جکوزی

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس آپ
سلام به سقف گستران خوش آمدید.شما با مجری وطراح صحبت می کنید چگونه میتونم کمک تون کنم؟